Stres w ciąży bez powodu, czyli jak nie dać się hormonom

Stres w ciąży dotyczy bardzo wielu przyszłych mam. Martwią się one o zdrowie dziecka, obawiają porodu. Czują stres, bo ich życie się zmienia, a najbardziej zmieni się po urodzeniu dziecka. Każda duża zmiana w życiu to nieodłączny stres.

Stres w ciąży bez powodu, czyli jak nie dać się hormonom

© by flickr.com flequi

Mówi się, że ciąża jest najszczęśliwszym okresem w życiu kobiety. No cóż... najwyraźniej większość z nas docenia ten czas dopiero dużo później... Większość kobiet stresuje się w ciąży, szczególnie jeśli jest to dla nich coś nowego. Często stres w ciąży nie ma obiektywnej przyczyny. Po prostu się pojawia, mimo że ciąża przebiega prawidłowo, otoczenie wspiera przyszłą mamę, a partner traktuje z ogromną czułością. Jak wtedy bronić się przed nieuzasadnionym stresem, aby nie wpłynął on negatywnie na dziecko?

Sposób numer 1: do wody!

Woda jest świetnym miejscem na relaks i aktywność fizyczną. Ćwiczenia w wodzie są zalecane przyszłym mamom ze względu na potrzebę utrzymania kondycji fizycznej, ale wpływają także świetnie na samopoczucie. Aqua aerobic czy pływanie, dzięki wyporności wody, nie obciążają stawów tak, jak zwykłe ćwiczenia. Kiedy brzuszek zaczyna ważyć coraz więcej, wizyta na basenie pozwala odciążyć kręgosłup i nogi, i w pełni się zrelaksować.
Jakie zalety mają ćwiczenia w wodzie?
  • zwalczają stres,
  • poprawiają samopoczucie,
  • utrzymują dobrą kondycję fizyczną,
  • zmniejszają bóle pleców,
  • wzmacniają mięśnie,
  • poprawiają krążenie.

Sposób numer 2: zapachy, czyli aromaterapia na stres

Odpowiednio dobrane zapachy nie tylko uspokoją Cię i pozwolą rozluźnić napięte mięśnie, ale także mogą korzystnie wpłynąć na mdłości występujące głównie w pierwszym trymestrze.
Zalecane olejki eteryczne bezpieczne w ciąży to:
  • olejek lawendowy,
  • olejek pomarańczowy,
  • olejek bergamotkowy,
  • olejek mandarynkowy,
  • olejek ylang-ylang.
Jak stosować aromaterapię w ciąży? Można to robić na trzy sposoby:
  • dolać kilka kropel olejku do wanny i wziąć relaksującą kąpiel (ale trzeba uważać, aby nie kąpać się zbyt często, gdyż może to zaburzyć równowagę mikrobiologiczną pochwy),
  • dolać kilka kropel olejku do oliwki dla niemowląt i poprosić bliską osobę o delikatny masaż,
  • nasączyć chusteczkę niewielką ilością olejku i rozłożyć blisko twarzy podczas relaksu na kanapie (koniecznie z nogami w górze, aby zapobiec żylakom kończyn dolnych).

Sposób numer 3: ćwiczenia, ale tylko te odpowiednie dla kobiet w ciąży!

Aktywność fizyczna wpływa korzystnie nie tylko na ciało, ale także na stan ducha. Jeśli chcesz rozpocząć ćwiczenia odpowiednie dla kobiet w ciąży, zapytaj lekarza, czy nie ma w Twoim przypadku przeciwwskazań. Pamiętaj też, aby wybrać ćwiczenia odpowiednie dla kobiet w ciąży, czyli na przykład:
  • jogę,
  • gimnastykę,
  • ćwiczenia relaksacyjne,
  • ćwiczenia rozciągające (np. koci grzbiet),
  • tai-chi,
  • qui-gong.
Pamiętaj, że w odmiennym stanie nie powinnaś się forsować. Przerywaj ćwiczenia, kiedy czujesz się zmęczona, rób sobie przerwy.

Inne artykuły na ten temat:

Pozostałe artykuły:

@zwalczstres