Co jeść na stres?

Co trzeba jeść, żeby ograniczyć stres? W diecie antystresowej ważną rolę odgrywają węglowodany złożone, witamina C i kwasy tłuszczowe Omega 3. Zobacz, co jeść, aby kontrolować stres!

Co jeść na stres?

© by flickr.com Luigi Anzivino

Jak działa dieta antystresowa? Czy faktycznie jest skuteczna? Niektóre składniki, jakich dostarczamy sobie w diecie mają "moc" obniżania poziomu stresu. Część z nich obniża poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu, w organizmie. Inne mają odmienne właściwości: na przykład podnoszą poziom serotoniny czy obniżają ciśnienie albo... rozluźniają mięśnie twarzy.

Węglowodany złożone

Węglowodany zwiększają poziom serotoniny w organizmie. Serotonina jest rodzajem neuroprzekaźnika, który korzystnie wpływa na samopoczucie. Leki przeciwdepresyjne działają właśnie w ten sposób, że blokują wychwyt serotoniny, tym samym zwiększając jej poziom.

Co najlepiej jeść? Polecamy:

  • pełnoziarniste pieczywo,
  • pełnoziarniste płatki śniadaniowe,
  • pełnoziarniste makarony,
  • owsiankę.

Cukry proste

Mówi się, że czekolada poprawia nastrój. To prawda, jednak trzeba z nią uważać. Wszystkie węglowodany proste faktycznie gwałtownie podnoszą poziom cukru i serotoniny w organizmie, ale ten poziom równie szybko spada. Nie mówiąc już o tym, że objadanie się słodyczami jest niezdrowe!

Raz na jakiś czas można spróbować zwalczyć stres i zły nastrój za pomocą:

  • czekolady
  • słodkiego napoju,
  • kakao,
  • cukierków.

Tłuste ryby

Dobrze, jeśli będziesz się starać jeść po 85 gramów tłustych ryb dwa razy w tygodniu. Przełoży się to na obniżenie złego cholesterolu we krwi, a także na obniżenie poziomu stresu, a nawet zmniejszenie ryzyka depresji. Kwasy tłuszczowe Omega-3 mają także właściwość łagodzenia symptomów PMS.

Tłuste ryby zawierające zdrowe kwasy tłuszczowe Omega-3, to na przykład:

  • tuńczyku,
  • łososiu,
  • makreli.

Magnez

Niedobory magnezu mogą działać na organizm podobnie jak chroniczny stres: wywołując przemęczenie i bóle głowy. Tymczasem już niewielka ilość produktów zawierających magnez jest w stanie poprawić stan organizmu.

Co zawiera dużo magnezu:

  • szpinak,
  • soja,
  • nasiona dyni,
  • ryby takie jak halibut,
  • awokado.

Witamina C

Witamina C wzmacnia układ immunologiczny i pozwala uchronić się przed przeziębieniami. Niewiele osób wie, że ta sama witamina jest w stanie obniżyć poziom hormonu stresu w organizmie. Warto więc dostarczać sobie tej witamy codziennie, najlepiej przed stresującymi sytuacjami. Wtedy zarówno poziom kortyzolu, jak i ciśnienie krwi, wracają do normy szybciej niż zwykle.

Co jest dobrym źródłem witaminy C:

  • cytrusy,
  • różne rodzaje papryki,
  • brokuły,
  • kiwi,
  • truskawki.

Herbata czarna myśli rozjaśnia...

Według niedawnych badań nad stresem, najzwyklejsza czarna herbata obniża poziom kortyzolu i sprawia, że jesteśmy spokojniejsi. Działa to tak, że w sytuacji stresowej, owszem, poziom hormonów stresu się podnosi, ale dużo szybciej powraca do normalnego poziomu. A to właśnie przedłużający sie stres jest groźny dla zdrowia (i w czasie przedłużającego się stresu zaczyna podnosić się kortyzol).

Uwaga na kawę! Ten napój działa całkowicie odwrotnie: podnosi ciśnienie krwi i poziom kortyzolu w organizmie!

Pistacje, orzechy i migdały. Mniam!

Wszystkie rodzaje orzechów i jadalnych nasion zawierają zdrowe kwasy tłuszczowe Omega-3. Garść pistacji czy orzechów włoskich dziennie powinna zmniejszyć nieco poziom stresu, z którym się zmagasz na co dzień. Zawarte w migdałach witaminy E i C, a także witaminy z grupy B dodatkowo wzmocnią twój układ odpornościowy. Pamiętaj jednak, aby z nimi nie przesadzać: orzechy i nasiona mają bardzo dużo kalorii!

Awokado

Awokado dostarcza organizmowi bardzo dużo potasu, a ten pierwiastek pozwala obniżyć ciśnienie krwi. Oprócz tego, w awokado znajdują się cenne kwasy Omega-3. Jeśli jednak jesteś na diecie, uważaj z ilością zjadanego awokado! Jest bardzo kaloryczne!

Surowe warzywa

Surowe warzywa są bardzo zdrowe. Ale nie o to w tym przypadku chodzi. Chrupanie marchewki czy rzodkiewki i żucie innych twardych warzyw pozwala się uspokoić - zupełnie mechanicznie rozluźniasz wtedy mięsnie twarzy. Sprytne? :)

Inne artykuły na ten temat:

Pozostałe artykuły:

@zwalczstres