Stres

Istnieją różne definicje stresu. Aby dowiedzieć się, co to jest stres, dobrze jest przeanalizować kilka z nich. Znajomość objawów stresu i jego przyczyn ułatwi radzenie sobie z nim.

Stres

© by flickr.com Ruths138

Definicja stresu jest dość złożona. Zacznijmy od tego, że stres ma "dwie twarze": pozytywną i negatywną, innymi słowy mobilizująca i paraliżującą. W odpowiednim natężeniu, stres pozwala nam przetrwać, pomaga w trudnych sytuacjach i jest to dobry stres. Jednak kiedy zaczyna się wymykać spod kontroli, działa wręcz odwrotnie. Nadmierne pobudzenie psychiczne i fizyczne skutkuje w końcu wyczerpaniem, bezsennością, bólem mięśni, wywołanym ich ciągłym napięciem, a na dłuższą metę może wywołać różnego rodzaju choroby psychosomatyczne.

Co to jest stres?

Istnieją różne definicje stresu. W najbardziej popularnym znaczeniu stres to negatywna reakcja psychiczna na zmiany i wyzwania. Stres tak naprawdę pojawia się przy każdej przeżywanej przez nas zmianie i mobilizuje nas do stawienia jej czoła. Dzieje się tak przede wszystkim dzięki zwiększonej produkcji kortyzolu, hormonu stresu, który pobudza nasze ciało i umysł do pełnej gotowości.

Co powoduje stres?

Przyczyny stresu mogą pochodzić od nas samych i ze świata zewnętrznego. Zewnętrzne przyczyny stresu mogą być bardzo różne, zależne od sytuacji człowieka i jego wrażliwości. Według skali Holmesa, najsilniejsze przyczyny stresu, czyli stresory, to:

  • śmierć partnera,
  • rozwód,
  • ślub,
  • ciąża,
  • kupno domu,
  • problemy rodzinne,
  • święta,
  • problemy finansowe.

Oczywiście, nie jest to pełna lista stresorów. Każdy z nas ma inną odporność na stres, inne stresory pobudzają nas do działania.

Inne stresory

Jak widać, nie wszystkie stresory to negatywne wydarzenia. Także coś dobrego, co jednak całkowicie zmieni twoje życie (nowy członek rodziny na przykład) wywołuje stres. I jest to zupełnie naturalne.

Wewnętrzne przyczyny stresu to przede wszystkim twoja wrażliwość i umiejętność radzenia sobie ze stresem. Na twoją "stresoodporność" wpływa to, jaki masz charakter, ile witamin i minerałów sobie dostarczasz, ogólne zdrowie, kondycja fizyczna, a także ilość snu. Nie bez znaczenia są oczywiście także predyspozycje genetyczne.

Objawy stresu

Psychologiczny stres kojarzy nam się przede wszystkim ze stanem ducha. Odczuwamy stres jako emocję, coś pomiędzy rozdrażnieniem, strachem, martwieniem się, a nawet stanem depresyjnym czy po prostu smutkiem. Nadmierny stres w większości z nas utrudnia koncentrację.

Somatyczne, czyli fizyczne objawy stresu to na przykład:

  • bóle pleców,
  • bóle brzucha,
  • bóle głowy,
  • bóle mięśni (szczególnie po stresującym wydarzeniu),
  • problemy z apetytem (zajadanie stresu lub brak apetytu),
  • rozdrażnienie,
  • przemęczenie,
  • bezsenność.

Długofalowe skutki stresu

Jeśli stres jest długotrwały i silny, wywołuje on bardziej intensywne i groźniejsze reakcje organizmu. Co się dzieje w ciągle zestresowanym organizmie? Przede wszystkim:

  • spada odporność, w czasie zwiększonego stresu jesteśmy bardziej podatni na wszelkie infekcje,
  • podnosi się ciśnienie, co z kolei zwiększa ryzyko ataku serca,
  • organizm szybciej się starzeje,
  • pojawia się ryzyko niepłodności, oraz oczywiście zmniejsza się ochota na seks.

Długofalowe skutki stresu zależą twojej ogólnej odporności, a także od odporności poszczególnych narządów. Najgorzej na długotrwałym stresie wyjdą te najsłabsze i najbardziej obciążane narządy. U osób o wrażliwym żołądku, to układ pokarmowy wysiądzie najpierw. Stąd wrzody żołądka wywołane stresem u niektórych osób.

Czy dobry stres istnieje?

Stres w życiu człowieka jest nieunikniony. Z biologicznego punktu widzenia stres jest, a może raczej był, nam nizbędny na którymś etapie naszej ewolucji. Stres pomaga nam dostosować się do zmian w środowisku, mobilizuje do stawienia czoła drapieżnikom (albo nowemu szefowi). W dzisiejszym tempie życia zmiany są jednak nieuniknione - i nieunikniony jest stres. Coraz więcej jest też czynników (patrz szef), których nie da się tak łatwo pozbyć ze swojego życia (np. machając maczugą i uciekając na drzewo).

Stres ostry, w niewielkich dawkach jest bardzo korzystny, gdyż mobilizuje umysł i ciało przed wyzwaniem, które je czeka, i to jest właśnie stres pozytywny. Natura jeszcze nie dostosowała nas do tak drastycznych i częstych zmian w życiu, jakie czekają współczesnego człowieka.

Inne artykuły na ten temat:

Pozostałe artykuły:

@zwalczstres