Objawy stresu

Objawy stresu to zarówno objawy psychiczne jak i fizyczne. Reakcja stresowa rozpoczyna się w głowie, kiedy zinterpretujemy sytuację jako zagrożenie. Pojawiają się negatywne myśli, napięcie psychiczne, po czym dołączają do nich objawy fizyczne stresu.

Objawy stresu

© by flickr.com Casey Muir-Taylor

Stres to reakcja psychofizyczna, co znaczy, że znane są zarówno psychiczne, jak i fizyczne objawy stresu. Objawy psychiczne stresu są nam najbliższe, gdyż wszyscy raz na jakiś czas przeżywamy napięcie psychiczne, niepokój, nadmierne pobudzenie, czyli wszystkie psychiczne objawy stresu. Fizyczne objawy stresu także są wszystkim aż za dobrze znane: drżące ręce i głos, nadmierne pocenie i problemy ze snem to nasza bezpośrednia reakcja na stres. Wpływ stresu na organizm nie jest wyłącznie negatywny: pobudzenie i mobilizacja do działania jest nam niezbędna do życia. Ale w rozsądnych ilościach.

Wpływ stresu na organizm

Reakcja stresowa opisana przez Hansa Seyle, "ojca stresu", składa się z trzech stadiów. Dwa pierwsze są nam niezbędne do podejmowania i pokonywania wyzwań - ze względu na korzystne działanie, nazywa się je "eustres", czyli "dobry stres". Ostatnie natomiast jest już szkodliwą reakcją na stres.

  • Stadium alarmowe reakcji na stres to moment mobilizacji, dzieli się na dwie fazy:
    • faza szoku - to pierwsza reakcja na stres,
    • faza adaptacji - to obrona przed stresem dzięki adaptacji do zmienionych warunków.
  • Stadium odporności reakcji na stres to czas, kiedy organizm jest względnie zaadaptowany do stresora.
  • Stadium wyczerpania reakcji na stres to stadium wywołane zbyt długim lub silnym działaniem stresu, zmęczenie fizyczne i psychiczne powoduje rozregulowanie wielu mechanizmów, takich jak rytm snu i czuwania, pojawienie się wielu chorób, takich jak wrzody czy nadciśnienie oraz obniżenie odporności organizmu.

Psychiczne objawy stresu

Reakcja na stres jest najczęściej utożsamiana z konkretnymi uczuciami. Są to:

  • niepokój,
  • nadmierne pobudzenie,
  • nerwowość,
  • problemy ze snem.

Przy nadmiernym lub chronicznym stresie pojawia się wyczerpanie, czyli trzecia, niechciana reakcja na niedający się opanować stres. Wtedy psychiczne objawy stresu zmieniają charakter. Już nie pobudzają, a paraliżują. Pojawia się apatia, lęk, smutek, płaczliwość, rozkojarzenie, problemy z pamięcią i koncentracją, niezadowolenie, zamknięcie się w sobie. Takie długotrwałe objawy mogą nawet doprowadzić do pojawienia się nerwicy lub depresji i innych chorób wywołanych stresem.

Fizyczne objawy stresu

Działanie stresu na ciało, to w pierwszych dwóch fazach reakcji na stres mobilizacja, a w trzeciej wyczerpanie i różnego rodzaju bóle. Fizyczne objawy stresu to:

  • rozszerzone źrenice,
  • podniesiony poziom glukozy we krwi,
  • napięte mięśnie, szczególnie na karku i ramionach,
  • "miękkie kolana",
  • drżenie rąk,
  • drżenie głosu,
  • suchość w gardle,
  • przyspieszony oddech,
  • nadmierna potliwość.

Nadmierny fizyczny stres może wywołać gwałtowniejsze objawy, takie jak mdłości, wymioty, bóle głowy, bóle w klatce piersiowej, bóle żołądka i wyczerpanie.

Wpływ stresu na zachowanie

Zachowanie pod wpływem stresu także się zmienia. Pojawia się nerwowy, piskliwy śmiech, "zajadanie stresu", czyli objadanie się, szczególnie czekoladą, lub całkowity brak apetytu. Zestresowana osoba jest podatna na złość i bezpodstawną agresję. Pod wpływem chronicznego stresu, odsuwa się od ludzi, nierzadko nadużywa substancji psychoaktywnych, takich jak alkohol lub nikotyna.

Inne artykuły na ten temat:

Pozostałe artykuły:

@zwalczstres