Jak opanować stres?

Jak opanować stres? Walka ze stresem nie jest łatwa, ale kontrola stresu jest możliwa. Jeśli nie wiesz, jak sobie radzić ze stresem, zacznij skutecznie planować dzień, zastosuj ćwiczenia na stres i staraj się nie robić ważnych rzeczy bez przygotowania.

Jak opanować stres?

© by flickr.com eren {sea+prairie}

Kontrola stresu i skuteczne zapobieganie napięciu to nie jest zadanie nie do wykonania, wbrew temu, co wydaje się wszystkim zestresowanym uczniom, studentom, przyszłym mamom, nauczycielom czy policjantom. Aby opanować stres skutecznie musisz zdać sobie sprawę, w jakich sytuacjach najbardziej się stresujesz i nauczyć się przewidywać, kiedy dopadnie cię najgorszy stres i paraliżujący strach. Modne obecnie "stress management", czyli zarządzanie stresem, to po prostu poznanie go lepiej i uczenie się w jaki sposób go efektywnie zmniejszać.

Psychologiczne objawy stresu

Psychologiczne skutki nadmiernego stresu to kilka paraliżujących i utrudniających działanie uczuć. Zestresowana osoba czuje się rozdrażniona, zdenerwowana, może mieć także duże trudności z koncentracją uwagi. Oczywiście, nie mówimy tu o stresie mobilizującym (stres pozytywny mobilizuje człowieka do działania - kiedy zagrożeniem dla człowieka były głównie drapieżniki, każdy stres był pozytywny, bo pozwalał przetrwać), a takim, który jest zbyt duży (lub ciągły, czyli chroniczny) by nam w czymkolwiek pomóc i w efekcie tylko nas paraliżuje.

Fizyczne objawy stresu

Stres wpływa także, a może przede wszystkim, na fizjologię, czyli na ciało człowieka. Kiedy się stresujesz, prawdopodobnie masz na twarzy niezdrowe rumieńce, trzęsą ci się ręce, nadmiernie się pocisz. Wiele osób ma także problemy żołądkowe wywołane stresem przed każdym ważniejszym wydarzeniem w ich życiu. Niektórzy z powodu stresu chudną lub tyją - jeśli jesteś studentem, to wiesz, co się dzieje z wagą wielu zestresowanych żaków przed sesją. Silne napięcie mięśnie, na przykład przed rozmową kwalifikacyjną i w jej trakcie, może skutkować po wszystkim obolałym ciałem. Przewlekły stres może także poważnie wpłynąć na twoje zdrowie, osłabiając układ odpornościowy. Także bezsenność wywołana stresem może na dłuższą metę odbić się na zdrowiu. Dlatego tak ważna jest skuteczna kontrola stresu.

Sposób nr 1: lista na stres

Skoro już wiemy, jak utrudniające życie są objawy stresu, możemy zabrać się za jego kontrolę, czyli stress management. Walka ze stresem krok po kroku musi zacząć się od planu. Planuj wszystko z odpowiednim wyprzedzeniem. Schludna lista do zrobienia pozwoli ci ochłonąć i skupić się na tym, co masz zrobić. Pamiętaj, że dobra lista musi być uszeregowana od rzeczy najważniejszych i do zrobienia "na już" do tych mniej ważnych i mniej pilnych. Odznaczanie kolejnych punktów da ci także spokój ducha i satysfakcję.

Sposób nr 2: przygotowanie do stresu

Postaraj się przygotować na atak stresu. Możesz to zrobić wyobrażając sobie daną stresującą sytuację i jej ewentualne następstwa. Zwykle okazuje się, że nie są to tak poważne skutki, jak się nam wydaje. Stres żeruje na naszej wyobraźni, jeśli nie zastanowimy się przez chwilę, czy to, co nas stresuje, jest rzeczywiście tak poważne jak się nam wydaje. Przydaje się także myślenie pozytywne, które daje nam siłę na podejmowanie nowych wyzwań i nadzieję na sukces.

Miej zawsze w zanadrzu plan B. Co się stanie jak nie zdam tego egzaminu/nie dostanę tej pracy/nie dogadam się z szefem? Przygotuj sobie zawczasu odpowiedź na to pytanie. Będziesz spokojniejszy i ograniczysz tym samym stres przed nieznanymi skutkami twojej porażki.

Sposób nr 3: ćwiczenia na stres

Przed stresującą sytuacją... wyżyj się. Idź na siłownię, basem albo spacer. Aktywność fizyczna pozwala rozluźnić mięśnie i minimalizuje objawy stresu. Poza tym, po fizycznym wymęczeniu się, mamy z reguły lepszy nastrój.

Inne ćwiczenie na stres to ...oddychanie. Opierają się na nim techniki relaksacji, których można się bez trudu samodzielnie nauczyć.

Sposób nr 4: wyżal się

Nie wiesz, jak sobie radzić ze stresem? Rozmawiaj o swoich stresach. Często zwykła rozmowa z kimś bliskim przydaje się bardziej niż melisa na uspokojenie. Może cię pocieszy, może uświadomi, jak bardzo nieadekwatny jest twój stres w stosunku do całej sytuacji. A może poleci jakiś skuteczny sposób na stres?

Czego nie robić w stresie?

Nie znieczulaj się alkoholem. Jeden głębszy na odwagę nie pomoże ci się skupić, a w sytuacji, która wymaga od ciebie skupienia oraz spokoju, da ci tylko jeszcze większe pobudzenie lub senność, a w najgorszym wypadku - kompromitację.

Rozsądne zarządzanie stresem

Pamiętaj, że nie chodzi o to, by całkowicie pozbyć się stresu. Ważniejsze jest, by go ograniczyć na tyle, żeby nie paraliżował twojego działania i nie obniżał twoich możliwości fizycznych i psychicznych. Niewielka ilość stresu, pozytywnego stresu, pozwala organizmowi się zmobilizować. Zbyt dużo stresu natomiast przeciąża organizm, który pod jego wpływem jest w ciągłej gotowości. Dlatego staraj się zachować umiar poprzez zarządzanie stresem, czyli tak zwane "stress management".

Inne artykuły na ten temat:

Pozostałe artykuły:

@zwalczstres