Jak poradzić sobie ze stresem?

Jak poradzić sobie ze stresem? Starać się unikać stresu czy stawiać mu czoła? A może tylko łagodzić objawy stresu? Skuteczne sposoby radzenia sobie ze stresem są różne dla każdego, ale najskuteczniej jest stresy pokonywać i oswajać stres.

Jak poradzić sobie ze stresem?

© by flickr.com Helga Webe

To, jak poradzić sobie ze stresem, zależy od konkretnych preferencji i wrażliwości każdego człowieka. U niektórych ludzi na stres działa tylko ulubiona muzyka, u innych skuteczne są techniki relaksacji czy ćwiczenia oddechowe. Poniżej znajdują się najbardziej popularne i skuteczne sposoby radzenia sobie ze stresem. Są to nie tylko doraźne sposoby likwidowania objawów stresu, ale także sposoby na zapobieganie długotrwałemu napięciu psychicznemu.

Jak oswoić stresor?

Stres psychologiczny pojawia się w chwili, kiedy ocenisz, że sytuacja, w której się znajdujesz to stresująca sytuacja. To od twojej interpretacji sytuacji zależy to, czy wywoła ona u ciebie stres. Przecież stres przed ślubem na dobrą sprawę powinien być radością i wyczekiwaniem. Nie jest tak, bo państwo młodzi interpretują ślub jako sytuację zagrożenia: kiedy są w centrum uwagi, nawet drobne potknięcie może być widoczne.

Reinterpretacja stresorów jest konstruktywnym sposobem na stres: nie dopuszcza do paraliżującego nadmiaru stresu i pozwala ona sobie z nim samodzielnie poradzić. Nie można każdego wyzwania w życiu traktować jako problemu czy zagrożenia - myśl o nich jak o zadaniach do wykonania lub właśnie jak o wyzwaniach. Częste stresujące sytuacje, takie jak egzaminy czy stresy w pracy, są w gruncie rzeczy dla nas możliwością rozwoju. Po pokonaniu takich wyzwań odczuwamy satysfakcję, która pobudza do dalszego działania. Bez radzenia sobie z nimi, nie rozwijalibyśmy się, a stali w miejscu. To właśnie na konstruktywnej interpretacji stresorów polega pozytywne myślenie. Taka forma radzenia sobie ze stresem pomaga zwalczyć stres chroniczny, a także po prostu lepiej sobie radzić w życiu.

Czy unikanie to sposób na stres?

Ucieczka przed stresorami, czyli unikanie stresu to jest rozwiązanie dość skuteczne, jednak zwykle tylko na krótką metę. Prędzej czy później stresor powróci i zaatakuje ze zdwojoną siłą. Niepokonana przeszkoda czy niezałatwiona sprawa będzie nad tobą wisieć i powodować jeszcze większy stres. Prokrastynacja, czyli ciągłe odkładanie większych wyzwań, jest przyczyną stresu u wielu ludzi.

Kiedy unikanie to sposób radzenia sobie ze stresem?

W niektórych sytuacjach można jednak unikać bodźców stresujących. Jeśli stresorem są spotkania z nielubianym trenerem na siłowni - można ją zmienić bez "skutków ubocznych". Jeśli masz problem z nielubianym znajomym np. z pracy czy z grupy - możesz po prostu unikać kontaktu z nim. Jest to ucieczka, a nie stawianie czoła problemom. Nie wywoła satysfakcji, najwyżej ulgę. Jednak jest to skuteczny sposób na stres w pewnych sytuacjach, kiedy po prostu nie warto tracić energii na "poprawianie świata".

Co robić, jak się już zestresujemy?

Jak sobie radzić ze stresem i jego objawami? To załatwi wiele różnych popularnych sposobów na stres:

  • techniki relaksacyjne (rozluźniają mięśnie),
  • technika oddychania przeponą (pozwala na dotlenienie, które zmniejsza stres),
  • muzyka antystresowa (daje przyjemność i relaksuje),
  • dieta antystresowa (dostarcza składników, które zwiększają odporność na stres),
  • ćwiczenia na stres (pozwalają na rozluźnienie mięśni),
  • zwalczanie bezsenności i regularny sen (sen regeneruje siły organizmu),
  • zioła na stres (uspokajające zioła to naturalny sposób na stres),
  • leki na stres (trzeba uważać, aby nie brać ich zbyt wiele).

To jak poradzić sobie ze stresem?

Niwelowanie objawów stresu zmniejszy codzienne napięcie. Dobrze jest jednak stosować te doraźne sposoby na stres równocześnie z próbami reinterpretacji codziennych stresorów. Tylko połączenie zapobiegania stresu z jego łagodzeniem jest w stanie pomóc zestresowanej osobie na dłuższą metę.

Inne artykuły na ten temat:

Pozostałe artykuły:

@zwalczstres