Jak się zrelaksować?

Relaks to stan całkowitego rozluźnienia, zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Dzięki niemu organizm jest w stanie zregenerować siły. Dlaczego tak trudno nam się obecnie relaksować?

Jak się zrelaksować?

© by flickr.com Daniel Oines

Człowiek zrelaksowany jest wolny od napięcia, strachu, niepokoju czy złości. W czasie relaksu organizm jest rozluźniony: zmniejsza się napięcie mięśniowe, obniża się ciśnienie krwi, spowalnia tętno, fale mózgowe wchodzą w rytm spoczynkowy, czyli rytm fal alfa (8 do 13 Hz). Można więc dokładnie zmierzyć relaks. Nie tak łatwo go jednak osiągnąć.

Techniki relaksacyjne można podzielić na kilka grup:

  • techniki opierające się na działaniu fizycznym (trening Jacobsona),
  • techniki opierające się na działaniu psychicznym (trening autogenny Schultza),
  • relaksację w terapii,
  • medytację.

Relaksacja zyskała popularność po ukazaniu się książki dra Edmunda Jacobsona "Relaksacja progresywna" i kolejnej, skierowanej już do laików "Musisz się zrelaksować" ("You Must Relax") w 1934. Metoda Jacobsona opiera się na napinaniu i rozluźnianiu mięśni, co w efekcie prowadzi do rozluźnienia całego ciała.

Johannes Schultz wraz z Wolfgangiem Luthe w 1932 wypracowali nieco inną metodę - tzw. trening autogenny, nazywany treningiem autogennym Schultza. Badacze wykorzystali w tej metodzie siłę sugestii.

Relaksacja jest stosowana także w terapii, szczególnie w terapii behawioralnej.

Medytacja to z łaciny "namysł", ale w zależności od wybranej szkoły medytacji może polegać na myśleniu lub... jego braku.

Inne artykuły na ten temat:

Pozostałe artykuły:

@zwalczstres