Jak sobie radzić ze stresem?

Jak sobie radzić ze stresem? Każdy ma swoje sposoby na stres: mogą to być techniki relaksacyjne, ćwiczenia na stres, pozytywne myślenie które można wyćwiczyć. To, jak zwalczyć stres zależy tylko od twoich preferencji.

Jak sobie radzić ze stresem?

© by flickr.com LiLauraLu

Stres psychologiczny, dopóki nie utrudnia nam codziennego funkcjonowania, to dobry stres. Mobilizuje nas do działania i jest częścią nas. Jednak może się zdarzyć, że nadmiar stresu uniemożliwia nam normalne życie. Dzieje się tak u ludzi na wysokich stanowiskach (duża odpowiedzialność na co dzień), tych, których życie ciągle się zmienia, narażonych na traumę oraz u osób wrażliwszych na stres.

Metody radzenia sobie ze stresem

To, jak sobie radzić ze stresem, zależy od twoich preferencji. Możesz wybierać spośród różnych sposobów na stres ten, który podziała u ciebie. Niektórzy gustują w stosowaniu muzyki na stres i to ich najbardziej relaksuje. Inni wykorzystują stary sposób na stres pod tytułem "tylko oddychaj!". I ma to swoje uzasadnienie - dotleniony orgaznim automatycznie nieco się rozluźnia. Stres napina mięśnie, co utrudnia dotlenienie i pogarsza stan zestresowanej osoby.

Jakie są przyczyny twojego stresu?

Co jest dobre na stres? Przede wszystkim miej świadomość tego, co wywołuje u ciebie stres. Przyczyny stresu to czasam tak drobne rzeczy, że wystarczy sobie to uświadomić, aby nieco lepiej się poczuć. Świadomy wybór, aby nie stresować się jakąś konkretną sytuacją czy problemem, nie tracić na to energii, może pomóc. Z angielskiego można nazwać tę technikę "letting go" - odpuszczanie sobie. Innym sposobem na kontrolowanie swojego stresu jest pozytywne myślenie na temat stresującej sytuacji.

Po prostu oddychaj

Krok pierwszy radzenia sobie ze stresem to głęboki wdech. Dotlenienie pozytywnie wpłynie na twoje samopoczucie. Zatrzymaj się - przed salą, w której masz egzamin, przed wejściem do biura, w którym masz rozmowę kwalifikacyjną, przed stresującą wizytą u dentysty - i weź kilka powolnych, głębokich wdechów. Prawidłowa technika oddychania przeponą (powinien unosić się brzuch a nie klatka piersiowa) to najlepsze ćwiczenie na stres.

Nie śpiesz się

Jak zwalczyć stres? Niektórym, w sytuacjach, kiedy muszą mówić publicznie (lub na egzaminie ustnym), pomaga zwolnienie tempa mówienia. Do tego warto dodać odpowiednią technikę oddychania, dotlenienia zestresowanego organizmu. Jeśli wypróbujesz tę metodę na stres, uspokoi ci się oddech i poczujesz, że nie musisz się nigdzie śpieszyć.

Nie odkładaj na jutro

Jeśli w twoim życiu jest po prostu zbyt dużo stresu - zwróć uwagę, czy nie masz jakichś obowiązków, które konsekwentnie odsuwasz. Unikanie zrobienia czegoś, np. pójścia do dentysty czy wizyty u nielubianej kuzynki, "dorzuca" jeszcze trochę stresu na twoje barki i sprawia, że trudno sobie poradzić z rzeczami, z którymi do tej pory nie było problemu. Może to być ta dawka, która przekracza "zdrowy" poziom stresu. Zrób jak najszybciej to, co musisz, a poczujesz ulgę. Poziom stresu na pewno się obniży. Wiszące nam nad głową niezałatwione sprawy są często przyczyną chronicznego stresu.

Wyjdź do ludzi

Zamiast stresować się siedząc w domu w samotności - wyjdź na zewnątrz, spotkaj się z przyjaciółmi. Świeże powietrze uspokoi nerwy, a rozmowa ze znajomymi rozproszy ciemne myśli.

Pij wodę

Nawadniaj organizm. Pij niewielkie ilości wody w ciągu dnia, aby nie dopuścić do odwodnienia. Brak wystarczającej ilości wody może wzmagać objawy stresu.

Wyprostuj się

Sprawdź, czy się nie garbisz. Wyprostowana sylwetka nie tylko poprawi twój wygląd, ale i wspomoże leczenie stresu. Zgarbienie pleców prowadzi do drętwienia i bólu - a ból nie ułatwia przeżywania stresu.

Zaplanuj nagrodę po sytuacji stresowej

Na koniec dnia, po stresującej cię sytuacji, zaplanuj sobie jakąś "nagrodę". Możesz na przykład:

  • zrobić sobie relaksującą kąpiel,
  • sięgnąć po fajną książkę,
  • zaplanować z partnerem sesję masowania przy pachnących świecach,
  • pójść do restauracji na jakieś pyszności,
  • iść do kina z przyjaciółmi,
  • po prostu leżeć i nic nie robić.

Jeśli twój dzień obfituje w stresory - pomyśl o tym, co cię czeka po pracy czy zajęciach i spróbuj się zrelaksować już teraz. Traktuj stresujące sytuacje w pracy jako przejściowy, a nie jak tragedię.

Stres negatywny trzeba zwalczać

Dopóki twój stres jest stresem mobilizującym (to tak zwany eustres), a nie blokującym twoje działanie - wszystko jest OK. Jeśli jednak stres cię paraliżuje i utrudnia codzienne życie, sprawdź, czy powyższe sposoby na stres ci pomogą. To podstawowe kroki, od których trzeba zacząć walkę ze stresem. Jeśli one nie pomogą - może trzeba bliżej przyjrzeć się swoim problemom.

Inne artykuły na ten temat:

Pozostałe artykuły:

@zwalczstres