Pozytywne myślenie

Pozytywne myślenie pozwala opanować stres i zmniejszyć objawy stresu. Optymizm to najlepszy sposób na stres. Jak pokonać stres? Stosując techniki pozytywnego myślenia. Siła pozytywnego myślenia jest większa niż leków i nie ma skutków ubocznych.

Pozytywne myślenie

© by flickr.com T.Kiya

Pozytywne myślenie i optymizm to najskuteczniejszy sposób na stres. Bardzo często sami utrudnimy sobie życie i zwiększamy stres stosując myślenie negatywne, a co najgorsze - zupełnie sobie z tego nie zdajemy sprawy. Myślenie pozytywne da się wyćwiczyć, a to z kolei obniży poziom stresu, jaki przeżywamy na co dzień. Co więcej, optymiści, intuicyjnie wykorzystujący pozytywne myślenie, rzadziej uskarżają się na choroby o podłożu psychosomatycznym. Stres nie działa na nich destruktywnie, a raczej mobilizująco. Po prostu lepiej i przyjemniej im się żyje.

Co to jest pozytywne myślenie?

Pozytywne myślenie i optymizm nie oznacza, że chowamy głowę w piasek i staramy się nie widzieć negatywnych aspektów życia. Różnica między optymistą a pesymistą leży raczej w interpretacji negatywnych sytuacji i radzeniu sobie z nimi. Optymista nawet porażkę stara się przekuć sukces i - co ciekawe - często mu się udaje. Jeśli nie - porażka staje się nauką na przyszłość i jest dla optymisty pewnym zyskiem. Z takim podejściem, niepotrzebne są inne sposoby na stres i rozwiązywanie problemów.

Jak myśleć pozytywnie?

Aby rozpocząć myślenie pozytywne, trzeba zacząć świadomie do siebie mówić. Nie musi być to rozmowa na głos, jeśli nie chcemy wyglądać dziwnie. Chodzi raczej o to, by zawładnąć własnymi myślami. Zwróć uwagę, że często myślisz o rzeczach, o których nie chcesz myśleć, a te myśli kształtują twój nastrój. A przecież to ty możesz kształtować myśli, one nie "przychodzą ci do głowy", to ty je kreujesz! U pesymisty większość myśli jest negatywna, a u optymisty pozytywna. Można na to wpłynąć, nawet jeśli od urodzenia widzimy raczej "szklankę w połowie pustą".

Techniki pozytywnego myślenia

Jak sobie radzić ze stresem za pomocą myśli? Pierwszym krokiem do pozytywnego myślenia jest identyfikacja rzeczy, o których myślisz negatywnie. Może to być praca, szkoła, studia, własne osiągnięcia, związek. Na początek jeden wybierz obszar i na nim się skup. Pomyśl, co możesz zrobić, by było lepiej w pracy, w szkole czy w domu. A może wcale nie jest tak źle, jak mówią ci negatywne myśli? Postaraj się spojrzeć na problemy obiektywnie i, jeśli to możliwe, rozwiązać je. Jeśli nie da się, przynajmniej na razie, nic z nimi zrobić, zwróć uwagę na pozytywne aspekty sytuacji. Masz wkurzającą pracę? Chyba dobrze, że możesz się dzięki niej utrzymać. Wielu bezrobotnych marzy o byciu w twojej sytuacji. Inne techniki pozytywnego myślenia to po prostu identyfikowanie swoich myśli (są pozytywne czy nie?), a także szukanie powodów do śmiechu lub uśmiechu. Pamiętaj, nigdy nie "mów" do siebie niczego, czego nie powiedziałbyś drugiej osobie!

Siła pozytywnego myślenia

Myślenie pozytywne działa korzystnie na psychikę, leczy stres, zmniejsza napięcie, a także dobrze wpływa na ciało i ogólne zdrowie. Zalety pozytywnego myślenia to na przykład:

  • mniejsze ryzyko wystąpienia depresji,
  • łatwiejsze i skuteczniejsze radzenie sobie ze stresem,
  • lepsza odporność organizmu na infekcje i choroby,
  • lepsza kondycja serca,
  • skuteczniejsze radzenie sobie z problemami,
  • lepszy nastrój,
  • dłuższe życie.

Pozytywne a negatywne myślenie

Poniżej znajdziesz kilka przykladów wypowiedzi, które pesymista kieruje do siebie oraz ich pozytywne odpowiedniki.

Negatywne myślenie Pozytywne myślenie
Jeszcze nigdy nic takiego nie robiłem W końcu nauczę się czegoś nowego
To dla mnie za trudne Spróbuję zrobić to jeszcze inaczej
To za duża zmiana To może być zmiana na lepsze

Kiedy słyszysz w głowie cokolwiek przypominającego teksty z lewej strony tabelki, spróbuj zamienić na te z prawej strony. Bądź czujny!

Pozytywne myślenie dla opornych

Pamiętaj, nikt nie stał się optymistą z dnia na dzień. Na początku możesz niewiele wskórać, nawet mając dużo dobrych chęci. Wieloletnie przyzwyczajenia nie tak łatwo wykorzenić. Daj sobie czas i nie zadręczaj się, że do tej pory nie zmieniłeś podejścia na bardziej pozytywne, bo osiągniesz odwrotny skutek!

Inne artykuły na ten temat:

Pozostałe artykuły:

@zwalczstres