Relaksacja metodą na stres?

Co to jest relaksacja? Czy relaksacja na stres jest skuteczna? Proste techniki relaksacyjne można opanować w domu i przekonać się, czy nam pomoże. Relaksacja to dobry sposób na stres pod warunkiem, że stosujemy ją regularnie.

Relaksacja metodą na stres?

© by flickr.com oddsock

"Zrelaksuj się!", "Wyluzuj!", "Daj na wstrzymanie!" i inne tego typu zachęty ze strony otoczenia bardzo rzadko pomagają osobom zestresowanym poradzić sobie z nadmiernym, paraliżującym napięciem psychicznym. Oczywiście, wszyscy wiemy, że lepiej jest zdawać egzamin w pozytywnym nastroju i mając energię do działania. Jednak nie jest tak łatwo się po prostu zrelaksować, szczególnie, jeśli nie wiemy, na czym polega relaksacja i jak wprowadzić w życie profesjonalne techniki relaksacyjne łagodzące stres.

Co to jest relaksacja?

Relaksacja to stan głębokiego odpoczynku. Jest przeciwieństwem reakcji "walcz lub uciekaj" czyli właśnie fizjologicznej reakcji organizmu na stres. Praktykowana regularnie relaksacja zmienia odpowiedź organizmu na stres, czyli po prostu uspokaja. Nie usunie ona stresu z twojego życia, ale raczej zamieni stres chroniczny na dobry stres.

Relaksacja krok po kroku

  1. Usiądź w cichym, wygodnym miejscu.
  2. Zamknij oczy.
  3. Rozluźnij mięśnie, przechodząc w myślach od stóp aż do twarzy.
  4. Oddychaj naturalnie, przez nos. Przy wydechu możesz wymawiać jakieś dźwięki - najlepiej, aby z niczym się nie kojarzyły, nie były żadnym słowem. Unikaj myślenia o czymkolwiek poza twoim oddechem.
  5. Kontynuuj ćwiczenie relaksacyjne przez 10-20 minut. Możesz spojrzeć na zegarek, najlepiej jeśli będzie na wysokości twoich oczu. Nie nastawiaj sobie jednak budzika.
  6. Po tych kilkunastu minutach, pozostań w tej samej pozycji. Na początku nie otwieraj oczu. Po kilku minutach otwórz oczy i powoli wstań.
  7. Nie zastanawiaj się, czy relaksacja była skuteczna (a już na pewno nie myśl o tym w trakcie relaksacji!). Na początku możesz nie odczuć jej efektów. Jeśli jednak przyzwyczaisz organizm i umysł do regularnej relaksacji, stan pełnego odprężenia sam się zacznie pojawiać.

Ralaksacja - kilka rad na początek

Optymalnie jest wykonywać powyższe ćwiczenie relaksacyjne 1-2 razy dziennie. Do skutecznej relaksacji należy zasiadać co najmniej dwie godziny po posiłku, bo proces trawienia zakłóca głęboki relaks.

Miejsce na relaksację powinno być ciche i nierozpraszające, z jak najmniejszą ilością przedmiotów, które mogłyby wywołać w tobie niepotrzebne w trakcie relaksacji myśli. Nie zastanawiaj się w trakcie ćwiczeń relaksacyjnych, czy wszystko robisz dobrze, i czy już udało ci się zrelaksować. Ma to działanie wręcz odwrotne!

Aby zapobiec niepotrzebnym myślom, dobrze wybierz słowo czy dźwięk, które będziesz powtarzać. Jest to kotwica utrzymująca cię w stanie relaksu, poza świadomym biegiem myśli. Nie może ci się z niczym kojarzyć, dlatego sylaba "ta" nie będzie zbyt dobra - po powtórzeniu jej kilka razy na pewno zaczniesz myśleć o swoim ojcu!

Pozycja podczas relaksacji powinna być wygodna. Jednakże kładzenie się podczas relaksacji zazwyczaj kończy się zaśnięciem. Dlatego wybierz wygodną, ale siedzącą pozycję.

Relaksacja a stres

Relaksacja wywołuje określoną reakcję organizmu. Cechy relaksacji to według dra Herberta Bensona:

  • obniżone tętno,
  • obniżone ciśnienie,
  • spowolniony oddech,
  • wolniejsze bicie serca,
  • zmniejszony pobór tlenu,
  • zmniejszone napięcie mięśni,
  • niższy poziomu kortyzolu w organizmie,
  • niższy poziom noradrenaliny w organizmie,
  • niższy poziom mleczanów we krwi,
  • jest osiągnięta celowo, zaplanowana i świadoma,
  • obniżenie stresu,
  • skupienie uwagi na wnętrzu człowieka,
  • oczy są zamknięte,
  • wyuczona,
  • spowalnia proces starzenia się.

Te cechy są "lustrzanym odbiciem" reakcji "walcz albo uciekaj", czyli stresu.

Źródło:

Benson H., The relaxation response, New York, 1975.

Inne artykuły na ten temat:

Pozostałe artykuły:

@zwalczstres