techniki relaksacyjne

Techniki relaksacyjne opierają się zwykle na prawidłowym, głębokim oddechu, pozytywnym myśleniu, napinaniu i rozluźnianiu mięśni. Znamy trening autogenny Schultza, relaksację mięśni Jacobsona. Nawet najprostsza relaksacja może być sposobem na stres.

techniki relaksacyjne

© by flickr.com MilitaryHealth


Techniki relaksacyjne bardzo mądrze brzmią, ale tak naprawdę nie są skomplikowane. Ćwiczenia oddechowe to nic innego, jak ...oddychanie. A metoda Jacobsona to po prostu napinanie i rozluźnianie mięśni. Chcesz poznać skuteczne sposoby na stres? Zobacz nasz poradnik walki ze stresem!

Ćwiczenia oddechowe

Ćwiczenia oddechowe są dobrym sposobem na stres, szczególnie jeśli praktykuje się je przez dłuższy czas. Jak je wykonać? Oto szybki poradnik:
  • usiądź wygodnie, z wyprostowanymi plecami,
  • zrób powolny wdech nosem, skupiając się na nim, pozwalając myślom "płynąć" przez ciebie, nie blokując ich,
  • zrób wydech ustami lub nosem, także powoli i z uwagą.
W czasie ćwiczeń oddechowych zadbaj, aby odciąć się od świata zewnętrznego, najlepiej w osobnym pokoju. Możesz także liczyć w myślach oddechy lub powtarzać jedno słowo przy każdym wdechu i wydechu (przy wdechu powinny być to słowa o pozytywnych konotacjach, a przy wydechu - negatywnych).

Relaksacja mięśni Jacobsona

Relaksacja metodą Jacobsona polega na napinaniu i rozluźnianiu poszczególnych grup mięśni. Jak może wyglądać przykładowa relaksacja tą metodą? Oto kilka przykładów:
  • zaciśnij mocno pięści, skup się na moment na tej czynności i rozluźnij mięśnie;
  • unieś ramiona, zwróć uwagę na napięcie mięśni i rozluźnij je;
  • napnij mięśnie brzucha, poczuj ich napięcie i rozluźnij je.
Czynności te można wykonywac po kolei po jednej lub powtarzać.

Trening autogenny Schultza

Metoda Jacobsona polega na fizycznych czynnościach. Trening Schultza to natomiast ćwiczenia "dziejące się" w umyśle. Jak wyglądają takie ćwiczenia? Mogą wyglądać na przykład tak:
  • powtarzaj w myślach "Moja prawa ręka jest ciężka, coraz cięższa", na przykład przez 2 minuty, nie myśl o niczym innym, staraj się odczuwać ciężar ręki;
  • zakończ autosugestię mówiąc "Moja prawa ręka jest już całkowicie rozluźniona";
  • skup się na tym, co odczuwasz w twojej prawej ręce.
Identycznie postępuj z drugą ręką, nogami, głową i tułowiem. Takie ćwiczenie przypomina ćwiczenia jogi, a konkretnie ćwiczenia o nazwie "pratyahara".

Inne proste i szybkie sposoby stres

Wszystkie powyższe metody walki ze stresem nadają się do wykonania nawet w pracy czy w autobusie. Poniżej znajdziesz jeszcze kilka szybkich sposobów na stres.
  • żuj gumę bez cukru,
  • ściskaj piłeczkę antystresową,
  • posłuchaj przez chwilę spokojnej muzyki,
  • wypij powoli szklankę wody, zielonej herbaty lub soku pomarańczowego,
  • spójrz na zdjęcie bliskiej ci osoby (dobrze jest mieć chociaż jedno na biurku) i przypomnij sobie najpiękniejsze wasze wspólne wspomnienie.
Sprawdź, który sposób na stres jest najlepszy dla ciebie!

Artykuły na ten temat:

@zwalczstres